مائــده الهی
بسم الله الرحمن الرحیم از فردا تا هفت روز هیچ جرمى کیفر نخواهد داشت و هیچ پروندهاى براى آن تنظیم نمىشود و مردم مىتوانند با اطمینان خاطر، این هفت روز را هر طور که دوست دارند سپری کنند، از فردا تا هفت روز مأمورین انتظامى و نظامى تعطیل مىباشند، دادسراها و دادگسترىها به جرائم انجام شده در این هفت روز هیچ کاری ندارند و اصلاً جرائم صورت گرفته در این هفت روز قابل طرح در دادگاهها نیست. فرض کنید در کشورى این جملات، با آب و تاب هر چه تمام تر اعلام شود.
فکر کنید آن روز اجتماع چه شکلى به خود خواهد گرفت. اصلاً چرا راه دور برویم ، خود ما ، بله ، خود ما ! آیا هیچ تغییری در رفتارمان به وجود نمی آید؟! آیا باز هم مثل قبل از این روزها سعی خواهیم کرد مال کسی یا آبروی کسی و یا..... از طرف ما رعایت بشود؟! آیا واقعاً ما در این هفت روز همان شخص قبل از این مدت خواهیم بود؟! جواب با شما ! بله ، ایمان به معاد عامل مهم تربیت می باشد. اعتقاد به وجود دادگاه بزرگ آخرت، فوقالعاده در زندگى امروز ما مؤثّر است. ایمان به رستاخیز، ایمان به دادگاه بزرگى است که با دادگاه این جهان اصلًا قابل مقایسه نیست. مشخّصات این دادگاه به شرح زیر است: 1- قیامت ، دادگاهى است که نه توصیه در آن مؤثّر است و نه «روابط» بر «ضوابط» آن حاکم و نه مىتوان فکر قضات آن را با ارائه مدارک دروغین تغییر داد. 2- قیامت ، دادگاهى است که نیاز به تشریفات دادگاههاى این جهان ندارد، و به همین دلیل طول و تفصیلى در آن نیست، برقآسا رسیدگى مىکند و دقیقاً حکم صادر مىکند. 3- قیامت ، دادگاهى است که مدارک اتّهام افراد، خود اعمال آنهاست، یعنى اعمال در آن جا حضور مىیابند، و ارتباط و پیوندشان را با فاعل خود مشخص مىکنند به گونهاى که جاى انکار باقى نمىماند. 4- شهود آن دادگاه، دست و پا و گوش و چشم و زبان و پوست تن انسان و حتّى زمین و در و دیوار خانهاى که در آن گناه یا ثواب کرده است مىباشد، شهودى که هم چون آثار طبیعى اعمال انسان قابل انکار نیست. 5- قیامت دادگاهى است که قاضی آن ، شاهد اعمال و ماجراهای زندگی ما بوده است ! 6- از این گذشته مجازات و کیفر در آن دادگاه قراردادى نیست، و خود اعمال ما هست که شکل مىگیرد و در کنار ما قرار دارد و ما را آزار مىدهد و یا در آسایش و نعمت فرو مىبرد. به نظر شما ایمان به چنین دادگاهى ، آن هم نه به صورت لقلقه زبانی انسان را تربیت نمی کند ؟ و آیا به نظر شما ایمان به چنین دادگاهى صفت حیا را در انسان رشد نمی دهد؟ بله ایمان به معاد است که انسان را به جایى مىرساند که «علىوار» مىگوید: «به خدا سوگند اگر شبها را تا به صبح به جاى بستر نرم، بر نوک خارهاى جانگداز به سر برم، و روزها دست و پایم در زنجیر باشد و در کوچه و بازار بکشانند از آن خوشتر دارم که در دادگاه بزرگ پروردگارم حاضر شوم، در حالى که ستمى بر بندهاى از بندگان خدا کرده باشم، و یا حق کسى را غصب نموده باشم». (1) ایمان به این دادگاه است که انسان را وادار مىکند آهن تفتیده و سوزان را نزدیک دست برادرش که خواهان تبعیض در بیتالمال است ببرد، و هنگامى که فریاد برادر بلند مىشود، به او اندرز مىدهد و مىگوید: «تو از شعله آتش کوچکى که همچون بازیچهاى در دست انسانى است فریاد مىکشى، امّا برادرت را به سوى آتش هولناکى که شعله قهر و غضب پروردگار آن را برافروخته مىکشانى؟»(2) آیا چنین انسانى را با چنین ایمانى را فریب داد ، و یا وجدانی را خرید ؟ قرآن مجید مىفرماید: هنگامى که گنه کاران نامه اعمال خود را مىبینند فریادشان بلند مىشود و مىگویند: «ما لهذا الکتاب لا یغادر صغیرة و لا کبیرة الّا احْصاها»؛ «این چه نامهاى است که هیچ گناه کوچک و بزرگى نیست مگر اینکه در آن ثبت است». (3) و به این ترتیب موج نیرومندى از احساس مسئولیّت در برابر هر کار در اعماق روح انسان ایجاد مى شود، که او را در برابر انحرافات و گمراهىها، ظلمها و تجاوزها کنترل مىکند. پس بیائیم تصمیم بگیریم با یاد معاد و قیامت در رشد و تربیت مادی و معنوی خود کوشا باشیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. نهجالبلاغه، خطبه 224 2. نهجالبلاغه، خطبه 224 3. سوره کهف، آیه 49
Design By : Pichak |